Факторът Рексъм, промоция и много пари – защо американците купуват английски клубове?
Откриващият въпрос на пресконференцията обикновено се задава, когато нов собственик поеме футболен клуб.
И така (име на собственика), защо (отбор X)?
Но този въпрос е много по-забавен, когато всеки се опитва да установи защо за бога богати бизнесмени от бляскави места в Съединените щати избират да вложат шестцифрени суми във футболните клубове на Джилингам, Уолсол или Уокинг.
Американците са тук – и вероятно още са на път – с 27 процента от EFL, три отбора от Националната лига и четири от 12-те клуба от шотландската Висша лига, всички притежавани или инвестирани от базирани в САЩ групи.
Миналата седмица Линкълн Сити беше последният клуб, който обяви нова подкрепа от Щатите, тъй като бившият професионален играч Пабло Уебстър и сътрудниците му Евън Миц и Браян Андерсън направиха „значителна инвестиция“ и ще се присъединят към председателя от Южна Африка Клайв Нейтс в борда на директорите. Той следва вълна от скорошни поглъщания, от високопоставени примери като Crawley Town и Wrexham, до сделки сключени с по-малко шум, включително Walsall и Gillingham.
С притежаването на клуб от Висшата лига, статут, който сега е запазен за милиардерите, EFL и Националната лига се превърнаха в плодородна почва за инвестиции с перспективата за изпадане, обменния курс долар към паунд и нарастващата популярност на футбола в САЩ, всички допринасящи фактори.
„Ако сте американец и се интересувате от инвестиране във „футбол“, няма по-добър пазар от английския“, казва съсобственикът на Ипсуич Таун Брет Джонсън, базиран в Роуд Айлънд бизнесмен, който купи мажоритарен дял в клуб като част от групата Gamechanger 20 през 2021 г.
„Историята и гравитацията на толкова много от клубовете, качеството и дълбочината на играчите и лигите, изключителната база от поддръжници, която идва с толкова много от тези клубове и крайната награда на потенциала да купите или да бъдете повишени да играете в Висшата лига предоставя разнообразие от инвестиционни възможности за американците, които трудно могат да бъдат съпоставими във всеки спорт или пазар в света.
Тим Кийч е съосновател на MRKT Insights, консултантска фирма, която съветва клубове и инвеститори относно анализи, набиране на персонал и инвестиционна стратегия. Той казва: „Има много хора, които харесват идеята да притежават спортен отбор.
„Английският футбол представлява входна точка с ниска цена. Историята на това нещо привлича. Можете да си купите 100-годишен клуб за по-малко от цената на франчайз в по-малките лиги на САЩ. „Защо сега?“ е добър въпрос – публичността около Рексъм е част от него с някои от най-новите инвеститори; просто изглежда забавно и ако сте направили много пари, тогава губенето на малко за забавни неща е напълно основателно. Друг е въпросът дали наистина е забавно.”
Въпреки че би било нагло да се предположи, че EFL и Националната лига вероятно ще видят вълна от холивудски звезди, които искат да инвестират в своите отбори, ефектът на Рексъм е реален и е направил впечатление на бъдещите инвеститори в Щатите, откакто актьорите Роб МакЕлъни и Райън Рейнолдс поеха уелците извънлигата през 2021 г.
Тяхната способност да комерсиализират Рексъм – превръщайки ги от организация, притежавана от фенове, нуждаеща се от любов в глобална марка подчинена на техните собствени документални сериали на Disney+ – е пример за това как да се увеличи популярността и стойността на клуба за кратко време от сравнително ниска покупна цена в сравнение със сумите пари, които сега включват закупуването на клубове от Висшата лига.
Уокинг е друг от американско притежаваните клубове в Националната лига от пето ниво. За разлика от Wrexham, те никога не са играли в EFL, но са трети, макар и с 19 точки изоставане, зад вторите уелсци, след като ги задържаха до равенство 2-2 като гост миналия месец.
„Кой?“ Главният изпълнителен директор и съсобственик на Уокинг Джон Кац казва със смях, когато го попитаха за влиянието на Рексам, който инвестира в английския футбол в края на 2020 г.
„Хората го правят по собствени причини, но ние го направихме преди всичко заради страстта. Аз съм това, което бихте нарекли бейзболен доживотен затворник. Работих в бейзбола в продължение на 30 години и бях страстен за нивото на Малката лига (система „отборна ферма“, при която клубовете развиват играчи за отборите от най-висок клас на MLB, към които са свързани), защото беше повече за хората, отколкото за резултатите. Имам тази широка база от опит в управлението на съоръжения и бейзболни стадиони в цял САЩ, така че предлагаме уникална перспектива за монетизиране на спорта.
„Това нещо се връща към недвижимите имоти, „Не купувайте най-хубавата къща в квартала, купете най-евтината къща в квартала и я постройте“. Вие увеличавате стойността, като изграждате активи и част от това е да имате правилния първи отбор и правилния мениджър.“
„Така че номер едно, това е възможността; номер две, това е за страстта и номер три, това е да правиш нещо, което наистина не можеш да правиш в САЩ. Ако сте в НБА (най-добрата баскетболна лига в света), можете да съберете отбор и да спечелите шампионат и всичко това е добре, но последният отбор не отпада (изпада). Това е тази възможност да приемете, че резултатите могат да определят вашето бъдеще, добро или лошо. И трябва да сте готови да приемете лошото с доброто.
„Има няколко фактора, които стимулират инвестиционния интерес към Championship, League One, League Two и National League, от организиран капитал (фондове и фирми) и личен капитал (индивиди и семейства)“, казва Грег Бетинели, партньор в The Chernin Group , инвестиционна консултантска фирма със седалище в Лос Анджелис.
„Едната е нарастващата популярност на футбола в Съединените щати, водена от появата на MLS, популярността на USMNT и USWNT, наличието на най-добрите световни лиги по телевизията в САЩ, успеха на видео играта EA Sports FIFA и не е за подценяване успехът на сериали като Ted Lasso и Welcome To Wrexham.
„Второто е, че входната цена за притежаване на спортни имоти, по-специално футболни, е доста висока в сравнение с приходите и разходите в САЩ. Стойността на клубовете в MLS вече надхвърля 1 милиард долара и дори клубовете от NWSL (Националната женска футболна лига) сега се оценяват между 50 и 150 милиона долара въпреки приходите, които не са много по-големи от тези на техните европейски връстници.”
Промоцията и изпадането остават нов фактор, който не присъства в базираната на франчайз система в САЩ, работеща в повечето спортове там, включително MLS, с потенциала за инвеститорите да видят възвръщаемост на парите си, ако отборът им напредне в лигите. „Повишаване от Лига едно до Чемпиъншип е „пет торби с пари“, тъй като стойността на вашия клуб може да се повиши пет пъти“, казва Лори Пинто, ветеран в сделките в играта за Pinto Capital. „От Чемпиъншип до Висшата лига, това може да са ужасно много пари.“
„Как увеличавате стойността на отбор от Висшата лига пет или шест пъти за кратък период? Не можете и затова имам повече потенциални купувачи, отколкото има клубове за закупуване – и те са правилни инвестиционни групи, почти всички от тях от Северна Америка. Тим Бридж от спортната бизнес група на Deloitte казва: „Като цяло има ясно някои макро тенденции, които оказват влияние върху вземането на решения – сравнително ниската входна цена на клубовете по-надолу в системата е още по-привлекателна от силата на долара.“
„Съществува и привидно нарастващо очарование от самата система, така че докато изпадането представлява предизвикателство, което собствениците на американски спортни франчайзи не трябва да премислят, сега то представлява възможност. Има много хора, които гледат клуб като Борнемут (който премина от четвърта дивизия до Висшата лига чрез три промоции за шест сезона между 2010 и 2015 г.) и си мислят: „Защо не можем да направим това?“ и на цена или инвестиционна точка, която е по-ниска от простото придобиване на клуб на по-високо ниво в системата.“
Добавете към това обещанието за нова телевизионна сделка за EFL и потенциала за реформа на системата за парашутни плащания и разпределениеto на средства, наред с други неща, върху картите в предстоящата бяла книга на правителството на Обединеното кралство, и има много причини за лихви от американски пари. И това не спира с английския футбол.
Поддръжниците от Щатите са също толкова вероятно да се присъединят към нарастващата тенденция към група със собственост на няколко клуба, като собственика на Барнзли от Лига 1 Pacific Media Group, който има мрежа от отбори, простираща се до Франция, Белгия, Дания и Швейцария.
„Това ще доведе до значително разширяване на модела на мултиклубна собственост, като тези американски инвеститори използват сателитни клубове, за да подкрепят по-добре способността си да се конкурират в Англия“, казва собственикът на Ипсуич Джонсън. „Това трябва да се разглежда в много положителна светлина за всички, свързани със спорта в Англия и извън нея.“
И докато изглежда, че инвестициите ще продължат да идват от базирани в САЩ фирми или частно богатство, има причина да бъдете предпазливи за всички страни.
„Повечето клубове губят пари от търговски дейности и повечето фен бази изискват парите да се харчат за техния отбор“, казва Кийч от MRKT Insight. „Не съм сигурен, че някои от хората, които искат (да закупят британския клубове) разбират точно колко пари могат да бъдат загубени, когато притежават отбор. Може да е забавно да напишете този първи чек, за да купите клуба, но ентусиазма може да се загуби, когато сте загубили £5 милиона и феновете ви ругаят.
„Притеснявам се групите собственици да се събират заедно, за да си купят отбор. Това е често срещано в САЩ, но концепцията за загуба на много пари от собственост всяка година е трудна за справяне. Трябва ли да се тревожим? Има добри и лоши собственици от всички националности. Притеснявам се повече за собствениците. Кой ги съветва? Откъде знаят на кого да се доверят? Има много хора, които ще направят всичко възможно, за да похарчат парите си за тях и твърде много се вълнуват от първия трансферен прозорец.”
„Не е за хора със слаби сърца“, казва Кац, който е уникално практичен, след като се е преместил на повече от 4000 мили от семейството си, за да построи нещо в Уокинг, град за пътувания на кратко разстояние с кола югозападно от Лондон.
„Има моменти, когато има наистина високи върхове и наистина ниски спадове. Сещам се за седмица, в която се върнах от САЩ, за да прекарам време със съпругата си, кацнах на Хийтроу и бях на автобуса в 9 сутринта до Честърфийлд и след това се върнах чак в 4 сутринта. След това на следващата седмица имаше две нощувки, една в Рексъм, където направихме равенство, и една в Алтринчам, която беше игра, която загубихме по причини, които все още не мога да разбера.
„Гледам на това по същия начин, както бих гледал на всяка пасивна инвестиция. Ако просто бял вложих пари в клуба и някой друг го управляваше вместо нас, нямаше да е същото.
„Едно от нещата, които можем да направим тук, е наистина да оставим страстта да тече. Ако някой ме види в деня на мача, аз съм нагоре, когато ние сме нагоре, аз съм долу, когато сме надолу. Бях толкова развълнуван след победата над Бромли миналата седмица, че се обадих на жена ми и тя ме попита какво се е случило, защото беше необичайно за мен да се обадя в 23:00 британско време, 18:00 нейно време. И защото искам да говоря за това, бях на толкова високо ниво.
„Става дума за страст, за празнуване на успехите и за това да не се чувстваме сами, когато губим.“
The Athletic